Továbbtanulási tájékoztató

A továbbtanulásról

Képek a rendezvényről

Diavetítés

 
 


 

NYOLCADIK ÉVFOLYAMOSOK BEISKOLÁZÁSA

Kedves pályaválasztó Tanulók! Tisztelt Szülők!

Az általános iskola 8. évében fontos döntés előtt állnak a tanulók és szüleik. El kell dönteni, hogy milyen iskolatípusban, melyik iskolában tanuljanak tovább. A megalapozott döntéshez helyes önismeretre van szükség, valamint ismeretekkel kell rendelkezni a választott pályáról, az ahhoz szükséges képességekről és ezek megszerzésének lehetőségéről. A döntés kockázattal jár, ennek felelősségét a tanulók viselik leginkább, de a szülőknek is az a megnyugtató, ha olyan iskolában tudják gyermekeiket, ahová szívesen jár, jól teljesít. Ehhez a lehetőségek pontos számbavételére van szükség.

ISKOLÁNK BEISKOLÁZÁSI ADATAI

Iskolánk évek óta sikeresen iskolázza be tanulóit. Az adott iskolatípusba jelentkezettek több esetben előkelő helyeken kerülnek be választott iskolájukba, s ott meg is állják a helyüket. A választott iskolák: Érd város közelsége miatt az Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium, Érdi Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnázium, Érdi Kós Károly Szakközépiskola és Szakiskola, illetve a könnyű megközelíthetőség miatt a Százhalombattai Széchenyi István Szakközépiskola és Gimnázium, a Kápolnásnyéki Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola, valamint a közeli Budapest iskolái: az Újbudai Széchenyi István Gimnázium és a Budai Középiskola.

 

 SEQ ábra \* ARABIC 1. ábra Beiskolázási létszámok alakulása (fő)

Látható, hogy a gimnáziumba jelentkezettek létszáma évente szinte azonos főt mutat, a változó létszámhoz képest is. Az Érdi Vörösmarty Gimnázium, mint országos beiskolázású intézmény az első 50-ben szerepel (36.), erős gimnáziumnak számít. Külön megvizsgáltuk beiskolázásunkat ebbe az intézménybe, szakmai munkánk mérőjeként az elmúlt 2 tanévben. Az utóbbi két évet tekintve:

2013 szeptemberében 4 tanulónk jelentkezett és 4 tanulónk kezdte meg tanulmányait a VMG-ben, közülük 2 fő szóbeli mentességet kapott biológia tagozaton, mert az országos biológia tanulmányi versenyen 3. és 4. helyezést értek el. 1 fő tanul történelem tagozaton és 1 fő angol tagozaton (Ő a legmagasabb pontszámmal elsőként került be). A 4. évfolyamon 5 fő nyert felvételt a kisgimnáziumba.

2014-ben négy tanulónk kezdte meg tanulmányait az Érdi Vörösmarty Mihály Gimnáziumban. Az utóbbiak közül 2 fő biológia tagozaton folytatja tanulmányait (egyikük a legmagasabb pontszámmal, elsőként jutott be) és 2 fő általános tagozaton. A 4. évfolyamon 6 főnyert felvétel a kisgimnáziumba.

2. ábra: Beiskolázás %-os aránya

A 2012/2013. tanévben megkezdődött a szakiskolában a duális képzésre való beiskolázás, ami megnövelte az ide jelentkezettek számát a szakközépiskola terhére.

Gyerekeink tanulmányi eredményeit nyomon követve láthatjuk, hogy továbbiakban is megállják helyüket. Például a 2010-ben ballagott tanulóink közül (2014-ben érettségiztek), nyolcan egyetemen vannak (BME, BGF, OE, ELTE)

A 2013-ban érettségizett gyermekeink közül egyikük az ELTE Állam-és Jogtudományi Kar (állami ösztöndíjas!) hallgatója, ketten a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Karán vannak, és többen tanulnak az Óbudai Egyetemen, illetve az ELTE különböző karain és egy tanulónk pedig a Zeneakadémia növendéke. Sok sikert kívánunk nekik további tanulmányaikhoz!

Gyermekeink megfelelő beiskolázásának érdekében minden évben szülői értekezletet tartunk. Idén a tanulók és szülők megismerkedhettek az Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium, az Érdi Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnázium, Érdi Kós Károly Szakközépiskola és Szakiskola és a Százhalombattai Széchenyi István Szakközépiskola és Gimnázium képviselői által ismertetett felvételi követelményekkel. Most már csak a tanulás van hátra a sikeres beiskolázáshoz, hiszen nevelőink ebben a tanévben is mindent megtesznek végzős osztályaink sikeres beiskolázásáért!

Bagdiné Dudog Orsolya igazgató

2014/2015-ÖS TANÉV BEISKOLÁZÁSÁNAK TUDNIVALÓI

A 2014/2015. tanév rendjéről szóló 35/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet alapján a középfokú iskoláknak lehetőségük van kérni a központi felvételi vizsgán történő részvételt a tanulóktól. Az erre történő jelentkezés időpontja 2014. december 09. A központi írásbeli felvételi vizsgára az ilyen vizsgát szervező intézménynél lehet. A vizsga időpontja: 2015. január 17. A pótfelvételi 2015. január 22.

Az intézmények tájékoztatójában szerepel, hogy kérik-e felvételi eljárásban a központi írásbeli vizsgán való részvételt.

A köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényben előírtak szerint a nyolcadik osztály elvégzése után gimnáziumban, szakközépiskolában, szakiskolában vagy köznevelési HÍD programban történhet a továbbtanulás.

A gimnáziumok a köznevelésben hosszú idő óta jelentős szerepet töltenek be. Fontos feladatuk az általános műveltség megszilárdítása, a tehetséggondozás, az egyetemi, főiskolai továbbtanulásra való felkészítés. A választásnál fontos tényező lehet az, hogy milyen idegen nyelvet vagy más tantárgyat oktatnak emelt óraszámban. A gimnázium sikeres elvégzése után a tanuló választása szerint közép vagy emelt szinten érettségi vizsgát tesz, amely a felsőfokú továbbtanulásra jogosít. A gimnáziumi érettségi birtokában szakképesítés elsajátítására is van lehetőség valamint nyitva az út a felsőoktatási szakképzések felé is.

A szakközépiskola rövidebb múltra tekint vissza. A szakmai érettségi végzettséget adó érettségire, szakirányú felsőfokú iskolai továbbtanulásra, szakirányú munkába állásra felkészítő, valamint általános műveltséget megalapozó négy középiskolai évfolyam van, ahol szakmai elméleti és gyakorlati oktatás folyik. A szakközépiskolában a tizenkettedik évfolyamot követően az Országos Képzési Jegyzékben meghatározottak szerint az utolsó középiskolai évfolyam elvégzéséhez, vagy érettségi végzettséghez kötött, a szakmai érettségi vizsga ágazatához tartozó szakképesítés szakmai vizsgájára történő felkészítés folyik.

A szakiskolának három az adott szakképesítés megszerzéséhez szükséges közismereti képzést és szakmai elméleti és gyakorlati oktatást magában foglaló szakképzési évfolyama van. A szakiskolákban az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott szakképesítések körében a szakképzési kerettanterv szerint folyhat a képzés. A közismereti oktatás a szakiskolában a szakiskolai közismereti kerettanterv alapján folyik.

A szakképzés elméleti és gyakorlati képzésből áll. Ez történhet teljes egészében a szakképző iskolában, valamint az iskola és a gyakorlati képzést biztosító gazdálkodó szervezet között megosztva. A szakmai vizsga letételét követően 2 évig tartó középiskolai tanulmányok után lehetőség van érettségi vizsgát tenni.

A Köznevelési Hídprogramok segítséget nyújtanak a tanulónak a középfokú nevelés-oktatásba, szakképzésbe való bekapcsolódáshoz, vagy a munkába álláshoz, valamint az önálló életkezdéshez szükséges ismeretek megszerzéséhez.

A jogszabályok lehetővé teszik a gimnáziumok és szakközépiskolák számára nyelvi előkészítő évfolyam indítását.

Ezen az évfolyamon a kötelező tanórai foglalkozások 40 %-át idegen nyelvből intenzív nyelvi előkészítésre, 25 %-át informatikai ismeretek oktatására, a fennmaradó órakeretet pedig képességfejlesztésre kell fordítani.

Azokban az iskolákban, amelyek élnek ezzel a törvény adta lehetőséggel, ezekben az osztályokban a képzés öt éves, a tizenharmadik évfolyamon fejeződik be a nevelés-oktatás.

Az új 5 éves képzési forma emelt szintű oktatás keretében készíti fel a tanulókat az adott nyelvből az emelt szintű érettségi vizsga letételére.

A jelentkezés elutasítása esetén az iskola igazgatójának fel kell hívnia a jelentkező, kiskorú jelentkező esetén a jelentkező és a szülő figyelmét, hogy az Nkt. 37. § (3) bekezdése alapján a döntés ellen jogorvoslattal élhet.

A jogorvoslati eljárást megindító kérelmet annak a középfokú iskolának a fenntartójához kell benyújtania a jelentkezőnek, kiskorú jelentkező esetén a szülőnek, amelyiknek a döntésével a jelentkező, kiskorú jelentkező esetén a szülő nem ért egyet.

Megalapozott döntést, sikeres felvételt kívánok munkatársaim nevében is.

 

HÍD programok

Az általános iskolai tanulók nem egységes életkorban és nem azonos időtartam alatt sajátítják el a készségek, ismeretek, adottságok és attitűdök együttesét, az alapkompetenciákat, amelyek alkalmassá teszik őket például a továbbtanulásra, szakmaválasztásra. Ezt felismerve alkották meg a köznevelési HÍD programokat, amelyek lehetővé teszik a hiányosságok pótlását, a kulcskompetenciák „szintre hozását”, lehetőséget adnak az iskolarendszerben, alapvetően az általános iskolai oktatásban eddig kudarcra ítélt tanulóknak arra, hogy megalapozzák szakmaválasztásukat.

A HÍD I programban azok az általános iskolát sikerrel befejezők vehetnek részt, akiknek nem sikerült a középiskolai felvételi. Ők egy évig széleskörű közismereti fejlesztés mellett a program során megismerkedhetnek néhány szakmacsoport sajátosságával is, így közelebb kerülnek a munka világához, a szakmacsoportok sajátosságait megismerve.

A szakmacsoportokról ismereteket az a szakképző intézmény ad saját szakmakínálata alapján, amelybe a tanuló egyébként a programra felvételt nyernek.

„A HÍD II programban a szakképző intézmények a lemorzsolódott vagy az iskolai kudarcok miatt lassabban haladó, de tanköteles korú vagy idősebb − általános iskolai végzettség nélküli − fiatalokat képeznek. Elsődleges cél a későbbi foglalkoztathatóság érdekében a szakképzésbe történő bekapcsolódás biztosítása, de legalább a munkavállalásra felkészítés a rész-szakképesítés megszerzésének lehetőségének biztosításával.” fogalmaz a kerettanterv. A képzések a tanulók korától illetve az ajánlott rész-szakképesítéstől függően lehetnek 10 vagy 20 hónaposak, azaz egy vagy két tanéven át tartók. A heti 35 tanórában a komplex személyiségfejlesztés mellett megismerkednek egy önálló szakma alapfogásaival. Az összefüggő nyári gyakorlaton munkahelyi környezetben próbálgatják szaktudásukat, s erről a második tanév végén szakmai vizsgabizottság előtt számot adva bizonyítványt szereznek.

A komplex személyiségfejlesztés eredménye további tanulási folyamatban való részvétel, a szakmai vonalon történő továbbtanulás vagy a munkaerőpiacon való közvetlen megjelenés lehet.

Mind a HÍD 1, mind a HÍD 2 programmal kapcsolatban fontos megjegyeznünk, hogy a tanulók csak szülői egyetértéssel és az általános iskolájuk ajánlásával kerülhetnek be a képzésekbe egy rendkívüli felvételi eljárásban. Felvételükről a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ határoz. Jelentkezni a normál középiskolai felvételi eljárás lezártával lehet az általános iskolákban beszerezhető jelentkezési lapon.

A képzés pontosan a személyiségközpontúsága miatt kis létszámú csoportokat feltételez. A család, az általános iskola, a tanuló együtt döntsön a HÍD programokra jelentkezésről! Elkötelezettség, személyes pozitív hozzáállás, akarat nélkül a program sem lehet sikeres.

 

ÜTEMTERV

2. melléklet a 35/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet alapján

A középfokú iskolai, a kollégiumi és a Köznevelési Hídprogramba történő felvételi eljárás lebonyolításának ütemezése a 2014/2015. tanévben

 

A

B

1.

Határidők

Feladatok

2.

2014. 09. 12.

A minisztérium pályázatot hirdet az Arany János Tehetséggondozó Programjába, az Arany János Kollégiumi Programjába, valamint az Arany János Kollégiumi-Szakiskolai Programjába történő jelentkezésről.

3.

2014. 09. 30.

A Hivatal honlapján közlemény formájában nyilvánosságra hozza a középfokú iskolák tanulmányi területeinek meghatározási formáját.

4.

2014. 10. 15.

A középfokú iskolák a Hivatal által közzétett közleményben foglaltak szerint meghatározzák tanulmányi területeik belső kódjait és a Hivatal által meghatározott formában megküldik a Felvételi Központnak.

5.

2014. 10. 31.

A középfokú iskoláknak – amennyiben szervez, a kollégiumoknak – felvételi tájékoztatóban kell nyilvánosságra hozniuk a felvételi eljárásuk rendjét, és a felvételi tájékoztatót közzé kell tenniük a köznevelés információs rendszerében. Az általános iskola szóban tájékoztatja a nyolcadikos tanulókat a felvételi eljárás rendjéről.

6.

2014. 11. 14.

A Hivatal közzéteszi a 6 és 8 évfolyamos gimnáziumi központi írásbeli felvételi vizsgát szervező gimnáziumok, továbbá a nyolcadik évfolyamosok számára központi írásbeli felvételi vizsgát szervező középiskolák jegyzékét.

7.

2014. 12. 09.

A tanulók jelentkezése a központi írásbeli felvételi vizsgára közvetlenül a központi írásbeli felvételi vizsgát szervező – az Arany János Tehetséggondozó Programjára történő pályázat benyújtása esetén a pályázatban megjelölt – intézménybe.

8.

2014. 12. 11.

Az Arany János Tehetséggondozó Programjára történő pályázatok benyújtása.

9.

2014. 12. 12.

A központi írásbeli felvételi vizsgát szervező intézmények eddig az időpontig jelentik a Hivatalnak – a Hivatal által meghatározott módon – a hozzájuk a központi írásbeli felvételi vizsgákra jelentkezettek alapján a feladatlap-igényüket.

10.

2015. 01. 16.

Az Arany János Tehetséggondozó Programjába tartozó intézmények megszervezik a találkozást a programba jelentkezőkkel.

11.

2015. 01. 17.

Az általános felvételi eljárás kezdete.

12.

2015. 01. 17., 10.00

Központi írásbeli felvételi vizsgák az érintett 6 és 8 évfolyamos gimnáziumokban.

13.

2015. 01. 17., 10.00

Központi írásbeli felvételi vizsgák a kilencedik évfolyamra és az Arany János Tehetséggondozó Programjába jelentkezők számára az érintett középiskolákban.

14.

2015. 01. 22., 14.00

Pótló központi írásbeli felvételi vizsgák a 6 és 8 évfolyamos gimnáziumokban, továbbá a kilencedik évfolyamra, valamint az Arany János Tehetséggondozó Programjába jelentkezők számára azoknak, akik az előző írásbelin alapos ok miatt nem tudtak részt venni.

15.

2015. 01. 23.

Az Arany János Tehetséggondozó Programjába tartozó intézmények megszervezik a találkozást a programba jelentkező, a pótló írásbelin részt vett tanulókkal.

16.

2015. 02. 05.

A központi írásbeli felvételi vizsgát szervező középiskolák a Hivatal által meghatározott módon értesítik az írásbeli eredményéről a tanulókat.

17.

2015. 02. 05.

Az Arany János Tehetséggondozó Programjában részt vevő intézmények a programra benyújtott pályázatok eredményéről – egymás egyidejű előzetes értesítésével és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Arany János Programirodájának bevonásával – értesítik az érintett törvényes képviselőket, tanulókat és általános iskolákat.

18.

2015. 02. 13.

Az általános iskola továbbítja a tanulói jelentkezési lapokat a középfokú iskoláknak, a tanulói adatlapok első példányát pedig a Felvételi Központnak. (A 6 és 8 évfolyamos gimnáziumba történő jelentkezésről a tanuló közvetlenül is megküldheti a jelentkezési lapot a gimnáziumnak, a tanulói adatlapot a Felvételi Központnak.)

19.

2015. 02. 13.

Jelentkezés a Belügyminisztérium által fenntartott iskolákba.

20.

2015. 02. 17-03. 06.

A szóbeli meghallgatások az általános felvételi eljárás keretében.

21.

2015. 03. 11.

A középfokú iskola eddig az időpontig nyilvánosságra hozza a jelentkezők felvételi jegyzékét.

22.

2015. 03. 16-17.

A tanulói adatlapok módosításának lehetősége az általános iskolában.

23.

2015. 03. 18.

Az általános iskola eddig az időpontig elzárva őrzi az eredeti, korábban beküldött tanulói adatlap második példányát. A módosító tanulói adatlapot ekkor kell megküldeni a Felvételi Központnak.

24.

2015. 03. 23.

A Felvételi Központ elektronikus formában megküldi a középfokú iskoláknak a hozzájuk jelentkezettek listáját ABC sorrendben.

25.

2015. 03. 30.

Az állami intézményfenntartó központ kijelöli a Köznevelési Hídprogramokat a következő tanévtől megvalósító középfokú intézményt vagy intézményeket, és erről tájékoztatja az általános iskolákat.

26.

2015. 04. 02.

A Felvételi Központ a módosító tanulói adatlapok alapján kiegészíti a jelentkezettek listáját.

27.

2015. 04. 08.

A középfokú iskola igazgatója az ideiglenes felvételi rangsort megküldi a Felvételi Központnak.

28.

2015. 04. 17.

A Felvételi Központ kialakítja a végeredményt az igazgatói döntések és tanulói adatlapok egyeztetése alapján, és elküldi azt a középfokú iskoláknak (egyeztetett felvételi jegyzék).

29.

2015. 04. 24.

A felvételt hirdető középfokú iskolák megküldik a felvételről vagy az elutasításról szóló értesítést a jelentkezőknek és az általános iskoláknak.

30.

2015. 05. 04-15.

Rendkívüli felvételi eljárást kell tartani, ha az általános felvételi eljárás keretében a felvehető létszám 90%-ánál kevesebb tanulót vettek fel.

31.

2015. 05. 04-08. 31.

A középfokú iskola igazgatója rendkívüli felvételi eljárást írhat ki.

32.

2015. 05. 15.

A 2015. 05. 15-ig megtartott rendkívüli felvételi eljárást meghirdető iskola igazgatója dönt a felvételi kérelmekről.

33.

2015. 06. 01.

A benyújtott kérelmek alapján lefolytatott jogorvoslati eljárás befejezése a fenntartónál.

34.

2015. 06. 19.

Az általános iskola értesítést küld a tanulóról a tanuló állandó lakhelye, ennek hiányában tartózkodási helye szerint illetékes járási hivatal, valamint az állami intézményfenntartó központ részére, amennyiben az Nkt. 14. § (2)-(3) bekezdése alapján kezdeményezi a tanköteles tanuló felvételét a Híd I. vagy Híd II. programba.
Az állami intézményfenntartó központ kijelöl legalább egy, a megye területén működő Híd I. vagy Híd II. programban részt vevő köznevelési intézményt, amely a tanulót felveszi tankötelezettségének teljesítése érdekében.

35.

2015. 06. 24-26.

Beiratkozás a középfokú iskolákba és a Köznevelési Hídprogramba az iskola igazgatója által meghatározott időben.

36.

2015. 07. 28-08.14.

Beiratkozás a Honvédelmi Minisztérium fenntartásában lévő, kizárólag a honvédelemért felelős miniszter hatáskörébe tartozó szakképesítésekre való felkészítést folytató szakképző iskolába.

37.

2015. 08.03.-28.

Beiratkozás a Belügyminisztérium által fenntartott rendészeti szakközépiskolákba.

38.

2015. 08. 31.

Pótbeiratkozás a Köznevelési Hídprogramokra.

vissza