Fenntartható fejlődés foglalkozás az iskolában

2017/2018-as tanévben a Tárnoki II. Rákóczi Ferenc Sportiskolai Általános Iskola ismét csatlakozott a Fenntarthatósági témahéthez, amelynek keretében lehetősége nyílt az iskolának egy önkéntes előadót meghívni. Idén rám esett a választás, ezúton is köszönöm a megtiszteltetést. Molnárné Lizicska Mária vagyok, az iskola egykori diákja. A Szegedi Tudományegyetemen végeztem környezetkutató geográfusként.

A Föld napja és a fenntarthatóság hete alkalmából idén az 5. és a 7. évfolyamnak szerveztünk Pintér Lászlónéval közösen a már tanult anyagra építve játékos foglalkozásokat.

Az ötödik évfolyam foglalkozásain először sort kerítettünk „Az egy bolygón élünk?!” című rövidfilm megtekintésére, amelyben a gyerekek számára érthető módon fogalmaznak meg globális ökológiai problémákat. Aztán bevezettük az ökolábnyom fogalmát, és mindenki el is készítette a sajátját, amiből összeállítottuk tablószerűen az osztályokét. Csapatokat alkotva megbeszéltük mit tehetünk gyermekként a Földért, s ezzel kapcsolatban rajzokat is készítettek a gyerekek. Modelleztük egy gyakorlati példán keresztül – amelyben mindenki részt vett – a szelektív szemétgyűjtés és a komposztálás lehetőségét, és megbeszéltük annak fontosságát. Végül meghívtam a tanulókat egy kis palackposta horgászásra, a rejtélyes szigetre, ahol a rejtvények megoldása után minden gyermeknek meglepetéssel kedveskedtünk, majd értékeltük a projektet.

A hetedik évfolyamon is, hasonlóan az előzőhöz, filmnézéssel keltettük fel a téma iránti érdeklődést. Bevezettük és kifejtettük a jelmondatokat „Egészséges környezetet és hatékony gazdaságot a jövő számára" valamint „Cselekedj lokálisan, gondolkozz globálisan!” Csapatokat létrehozva szerveztünk egy világkonferenciát. Mindegyik más-más kontinensről érkezett és egy adott környezetvédelmi téma szakértője volt. A konferenciára gondolattérképekkel készültek fel a bizottságok. Miután a csapatok bemutatkoztak, prezentálták az aktuális problémát, majd vázolták az okokat, és összegyűjtötték a lehetséges megoldásokat is. Az óra végén környezet- és természetvédelmi témájú képrejtvényeket oldottak meg a tanulók, s természetesen nem maradt el a jutalom sem.

A tanórák produktumai, kiegészítve a témához kapcsolódó anyagokkal, kikerültek az iskola faliújságjára. A foglalkozások annyira jól sikerültek, hogy tervezzük a jövő évi folytatást, kibővítve a nyolcadikosok számára gazdasági témával. Aktuálisan a fenntartható termelés és fogyasztás témakörét járnánk végig egy vállalkozás működésén keresztül.

Ezúton köszönöm az együttműködést mindenkinek.

Molnárné Lizicska Mária

 


 

vissza