Pályaorientációs foglalkozások

Képek a programról

„Tűzoltó leszel s katona!
Vadakat terelő juhász!”

József Attila verséből vett idézet arra hívja fel a figyelmet, hogy a szülők kérdése „Mi leszel ha nagy leszel?” gyermekeiket is foglalkoztatja. Választ adni saját maguknak arra „Mi leszek, ha nagy leszek?” egyáltalán nem könnyű feladat, hiszen rendkívül sok szempontot kell figyelembe venni. Meg kell különböztetniük az álmokat a lehetőségektől. Figyelembe kell venniük a munka világának mely területe érdekli Őket, mely dolgokban tehetségesek, kitartóak, mi az ami biztosítja azt, hogy végzettségeiket megszerezve évtizedek múltán is ne kényszerű robotként éljék meg a mindennapokat, hanem örömüket leljék választott tevékenységükben.

Megtalálni a helyes pályaválasztás útját még további két dolog is nehezíti. Egyrészt egy gyermek folyamatosan változó személyisége miatt a ma helyesnek látott irány később megváltozhat, másrészt gyorsan változó világunkban a ma perspektívái a jövőben módosulhatnak, új szakmák jönnek létre, egyes munkaterületek megszűnhetnek vagy másfajta felkészültséget, munkavégzést fognak igényelni.

Ez az oka annak, hogy az általános iskolai oktatásnak kiemelt feladata az általános műveltség átadása mellett, hogy segítse tanulóinak pályaválasztását is. Ennek érdekében iskolánk december második hetében pályaorientációs foglalkozásokat tartott. Mivel a témával való foglalkozást nem lehet elég korán kezdeni, a speciális órák, az életkori sajátosságoknak megfelelően, az első osztálytól a nyolcadikig megszervezésre kerültek.

Egy pár példát kiemelve, mit is végeztek a különböző csoportok ezeken a foglalkozásokon.

Választ kerestek például olyan kérdésekre: Mi a munka? Miért kell dolgozni? Mit tudnak szüleik foglalkozásáról? Mit csinálnak az egyes munkaterületeken dolgozók? Milyen végzettség kell az egyes szakmákhoz?

Mai és régi mesterségeket gyűjtöttek, cégért készítettek. Csoportban és egyénileg különböző foglalkozásokkal, munkaeszközökkel kapcsolatos rejtvényeket fejtettek (képkirakó, keresztrejtvény, képpárosítás, kakukktojás keresése…). Különböző játékokat játszottak (Amerikából jöttem, Barkochba, „Akasztófa-játék”, Activity…). Mesefilmekhez (Mekk Elek, Magyar népmesék…) készítettek rajzokat. Felkeresték községünk intézményeit (iskolai konyha, egészségház, vasútállomás, Coop üzlet, Lipóti Pékség). Megbeszélték, hogy kik milyen feladatot ellátva dolgoznak ezeken a helyeken. Megismertek egy két nem mindennapi foglalkozást is (pap, tűzoltó, katona, rendőr, mentős, vadőr, …)

A nagyobbak az egyes szakmákat bemutató ismeretterjesztő filmeket néztek. Elemezték a különböző pályaorientációs honlapokat, meglátogatták a középiskolák oldalait, megtekintették bemutatkozó anyagukat. Megismerték a különböző iskolatípusok jellemzőit, a felvételi pontok számítását, a bekerülés szempontjait.

Úgy gondoljuk, hogy a pályaorientációs hét foglalkozásai elősegítették, hogy növekedjen  tanulóink munka világáról való tájékozottsága.

Iskolavezetés

Képek a programról

Diavetítés

 
 


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 

vissza