Kárpát-medencei Balázs Dénes Magyar Felfedezők Verseny

Versenytájékoztató

Kedves Felkészítő Kolléga!

Nagy örömünkre szolgál, hogy mint benevezőt hamarosan köszönthetünk az idei tanévben harmadik alkalommal megrendezett országos és második alkalommal kárpát-medencei szinten megrendezett versenyünkön, ahol egy izgalmas megmérettetés keretében emlékezünk meg azokról a magyar földrajzi felfedezőkről akik hozzájárultak Föld nevű bolygónk feltérképezéséhez, illetve élővilágának, színes emberi etnikumának leírásához. Az alábbiakban ismertetjük a verseny legfontosabb tudnivalóit:

A verseny lebonyolítói, támogatók

A verseny célja

Benevezés

A verseny menete

Felkészülési tudnivalók

Feladatbank, mintatesztek

Szervezési és lebonyolítási tudnivalók:

A verseny lebonyolítói:

   Magyar Földrajzi Múzeum
   Stiefel Eurocart Kft.
 

  Tárnoki II. Rákóczi Ferenc Sportiskolai Általános Iskola

Támogatók:

Érdi Tankerületi Központ

Érd Megyei Jogú Város Önkormányzata

Tárnok Nagyközség Önkormányzata

Részvételi díj: nincs

A verseny célja:

A verseny kiegészíti, mélyíti azokat az ismereteket, amellyel a tanulók a természetismeret illetve földrajz tantárgy oktatása során találkoztak. A versenyen résztvevő tanulók a kutatók életének munkásságának megismerésekor átfogó képet kapnak bolygónk természeti és emberi környezetéről, azok változásáról.

Annak érdekében, hogy ez az iskolai megismerésnél mélyebb tudásanyag minél több tanulóhoz eljusson kerül meghirdetésre a Kárpát-medencei Balázs Dénes Magyar Felfedezők Csapatverseny.

Benevezés:

A versenyre nevezni internetes regisztrációval lehet.

Itt a következő adatokat kell meg adni:

Iskola neve:

Iskola e-mail címe:

Iskola telefonszáma (Magyarországról hívhatóan):

Mely szervezet általi meghirdetésre kapcsolódik a versenybe az iskola:
(Mely Kárpát-medencei régióhoz tartozik az intézmény)

Kategória: (5-6. illetve 7-8. évfolyam):

Csapatnév: (A teszteredményeket csapatnévhez rendelve küldjük el az érintetteknek, illetve jelenítjük meg honlapunkon.)

Csapattagok neve: (kategóriánként 3-3 fő):

Felkészítő tanár neve:

Felkészítő tanár e-mail címe:

Felkészítő tanár telefonszáma (Magyarországról hívhatóan):

Benevezni lehet 5-6. évfolyamon, illetve 7-8. évfolyamon összeállított csapattal. Több csapat indítása esetén mindegyiket külön kell regisztrálni.

Benevezési határidő: 2024. november 15.

A regisztrált csapatoknak november végén visszajelzést küldünk! Kérjük jelezni, ha ez jelentkezésük esetén mégsem történne meg, hogy az adminisztrációs hibát elhárítsuk.

Elérhetőség: Egri Ferenc Tel: 00-36-20-4106359 illetve e-mail: egrif59@gmail.com

Regisztráció:

 

A verseny menete:

A verseny három fordulóban kerül megrendezésre.

Első forduló:

Erre 2025. február második felében kerül sor.

Egy alkalommal a benevezett iskolák, saját iskolai környezetükben, meghatározott időkeretű internetes tesztet töltenek ki.

A tesztfeladatok elérése az Alf tesztkészítő programmal, a Stiefel Eurocart Kft. segítségével fog megvalósulni.

A teszt  demo verzióját kipróbálásra a http://www.alftesztek.hu/ link segítségével lehet letölteni.

Információ az előfordulóról

Maga a verseny csapatonként egy-egy gépen fog megvalósulni, meghatározott időpontban és időtartamban.

1. Időpont:

2025. február 18. kedd 14 óra (romániai idő szerint 15 óra).

A tesztek csak ezekben az időtartamokban érhetők el. (Biztonsági tartaléknak van hozzá adva még15 perc, ha valami miatt csúszna a teszt indítás.)

2. Próbaverseny

A hatékony felkészülés érdekében, illetve, hogy kibukjanak az esetleges a technikai problémák, lehetőség lesz egy próbaversenyre is. Ezen egy régebbi feladatsor segítségével küzdhetnek meg egymással a csapatok. Kérek mindenkit, hogy használja ki a lehetőséget, hogy kiderüljenek a technikai problémák és azt ellehessen hárítani.

A próbaverseny időpontja:

2025. február 13. csütörtök 14 óra (romániai idő szerint 15 óra).

3. Gyakorló feladatsor

Elhelyeztem egy próbatesztet is. Ez tetszőleges időpontban korlátlanul elérhető minden benevezett csapat számára. Segítségével tanulmányozható az ALF tesztprogram használata, illetve látható milyen módon kerül számonkérésre a felkészülési anyag.

4. A versenytesztek elég sok kérdést tartalmaznak, ezért nehéz lesz, de mindenki számára egyformán. Mivel leginkább lexikális ismeretek számonkéréséről lesz szó, a gyorsaság biztosítja azt, hogy a válaszok főleg tudás, ne interneten, papírokon való keresgélés alapján szülessenek meg. Azonos pontszám esetén az esetlegesen kevesebb idő biztosítja a jobb eredményt. Szeretném hangsúlyozni, hogy a megoldási idő csak egyforma elért pontszám esetén számít, vagyis csak akkor lépjenek tovább a csapatok adott időkereten belül a következő kérdésre, ha biztosak a válaszban. De ha ez már meg van, akkor viszont ne tétovázzanak!

5. A teszt hasonló mint a próbateszt, azonban van két különbség.

Az egyik, hogy több feladatot tartalmaz, (és természetesen csak egyszer indítható el.)

A másik, hogy mivel vannak olyan iskolák, ahonnan több csapat indul, a verseny tisztasága és hogy ne zaklassák egymást a kitöltés közben a csapatok, a feladatok sorrendje véletlenszerűen generált. Vagyis ugyanazokat a feladatokat kell megoldani mindenkinek, de nem ugyanolyan sorrendben. Ez azonban esetleg jelentheti azt, hogy valaki kezdésként egy nehezebb feladatot kap. Hívjuk fel a gyerekek figyelmét, nehogy ilyenkor feladják, mert lesz utána könnyebb! A végére úgyis mindenki ugyanazzal a kérdéssorral találkozott.

6. Javaslom, hogy legyen a csapatoknál írószer és papír, mivel lesz olyan kérdés (sorrendbe tétel) amit könnyebb megoldani, ha leírunk bizonyos dolgokat.

7. Kérem, hogy a verseny előtt minden résztvevő csapat külön-külön lépjen fel a felületre, ne a verseny napján derüljenek ki az esetleges problémák.

8. Eredményhirdetés a továbbjutó hat-hat csapatról a verseny utáni napon történik iskolánk honlapján keresztül. A továbbjutóknak pedig e-mailen juttatom el a további versenyinformációkat.

Továbbjutás a második fordulóba:

Magyarországi iskolák:

Kategóriánként a legtöbb pontszámot elérő hat-hat csapat kerül be a második fordulóba. Azonos pontszám esetén a teszt megoldásának esetlegesen kevesebb ideje biztosítja a jobb eredményt. Mivel célunk az, hogy minél szélesebb körben legyen ismert a verseny, iskolánként és kategóriánként csak egy, annak legjobban teljesítő csapata juthat tovább. Tehát, ha egy intézménynek eredménye alapján például 5-6. kategóriában több csapata is továbbjutó lenne, akkor is csak a közülük legjobban teljesítő kerül be a döntőbe. Természetesen 7-8. kategóriában szintén bejuthat egy csapat a döntőbe.

Külhoni iskolák:

Megegyezik a magyarországi továbbjutással.

Második forduló, országos döntő:

Személyes jelenléttel folyik a küzdelem.

Magyarországi iskolák:

Helyszín: Magyar Földrajzi Múzeum 2030 Érd, Budai út 4.

A verseny tervezett időpontja: 2025. április 16. szerda 11 óra

Fogadás: A múzeum bejáratánál 1030-tól

A verseny zárása: körülbelül 14 óra

Külhoni iskolák:

Fogadás: május 15. csütörtök 14 órától

Helyszín: Magyar Földrajzi Múzeum 2030 Érd, Budai út 4.

A verseny tervezett időpontja: 2025. május 16. péntek 10 óra

Fogadás: A múzeum bejáratánál 930-tól

A verseny zárása: körülbelül 13 óra

Továbbjutás a végső döntőbe:

Magyarországi verseny: Kategóriánként az első három helyezett csapat jut tovább.

Külhoni verseny: Ugyancsak kategóriánként az első három helyezett csapat jut tovább.

A döntő lebonyolítása:

Helyszín: Magyar Földrajzi Múzeum 2030 Érd, Budai út 4.

A verseny tervezett időpontja: 2025. május 16. péntek 14 óra

Fogadás: A múzeum bejáratánál 1330-tól

A verseny zárása: körülbelül 17 óra

A döntők a múzeum által biztosított különteremben kerülnek megrendezésre. A verseny után a csapatok tárlatvezetésen vesznek részt, amelynek keretében a diákok megismerhetik a földrajzi múzeum anyagát.

Annak érdekében ne csak száraz ismeretanyagként kerüljenek elő a megtanultak, hanem kapjanak rálátást a gyermekek arra a korszakra is, amelyben ezek az alkotók tevékenykedtek, ismerjék meg hogyan hatott ez az életükre, munkásságukra, a megtanultakra épült feladatok kiegészülnek a múzeum munkatársai által létrehozottakkal amely kapcsolódik a múzeumban látottakkal, hallottakkal.

Felkészülési tudnivalók:

Felkészülési anyag

A benevezők felkészülésének segítésére, illetve hogy valamilyen képet alkossanak a versenyről, a kiválasztott személyek munkásságával kapcsolatos bemutató anyagok megtalálhatók iskolánk honlapjának Oktatási anyagok részén, a Magyar felfedezőkre kattintva megjelenő oldalon. A feldolgozásra került tudásanyag 5-6. kategória és 7-8. kategória számára ugyanaz, de a csapatok teljesítménye kategóriánként külön kerül értékelésre.

A tudásanyag A  Kárpát-medencei Balázs Dénes Magyar Felfedezők Verseny tudásanyaga szövegrész alatti linkekkel, (és természetesen ítt is) érhető el.

Az alábbi 50 névhez kapcsolódik, és az alábbi blokkokban érhetők el. Az elődöntőre csak a vastagon szedett nevekből kell készülni!

Almásy György, Bakerné Sass Flóra, Baktay Ervin,  Balázs Dénes,

Bánó Jenő, Benyovszky Móric, Hönsch Zsuzsanna, Berzenczey László, Bíró Lajos, Bölöni Farkas Sándor, Cholnoky Jenő,

Déchy Mór, Fenichel Sámuel, Germanus Gyula, Gubányi Károly, Haraszthy Ágoston,  

Jelky András, Julianus barát, Kompolthy Jób, Kőrösi Csoma Sándor, Magyar László,

Magyar misszionáriusok Dél-Amerikában (Brentán Károly, Éder Xavér Ferenc), Magyar misszionáriusok Mozambikban (Czimermann István,  Menyhárt László), Magyarok a jég világában (Boda János, Farkas Edit, Kepes Gyula, Titkos Ervin, Weinek László), Magyar vadászutazók (Kittenberger Kálmán, Mészáros Kálmán, Molnár Gábor, Széchenyi Zsigmond),

Reguly Antal, Rosti Pál, Sáska László, Stein Aurél,

Sulkowsky Zoltán és Bartha Gyula, Széchenyi expedíció (Lóczy Lajos, Széchenyi Béla), Szepsi Csombor Márton, Teleki Sámuel,

Torday Emil, Ujfalvy Károly, Vámbéry Ármin, Vojnich Oszkár, Wass Sámuel, Xántus János

A felkészülés segítése érdekében kiemeltük vastag betűvel a szövegek azon részét, amelyek kapcsolatban állnak a feladatbank kérdéseivel. A számonkérés anyaga 90%-ban ehhez a tudásanyaghoz kapcsolódik.

Feladatbank, mintatesztek:

Itt, a versenyre való felkészülés érdekében egy feladatbank található.

Kérdésgyűjtemény

Mintateszt feladatok a gyakorláshoz:

Totó, ahol három válaszlehetőségből kell kiválasztani a helyeset.

Keresztrejtvényben egy-egy jellemzőt olvashatunk különböző személyekről, kiknek a nevét megfelelő helyre beírva kapjuk a megfejtést, vagy fordítva adott személyhez kell beírni valamit. A keresztrejtvény egy-két kérdéssel van kiegészítve.

Kinek a neve rejtőzik a betűk között lapon fel kell ismerni, hogy az összekevert betűk kit takarnak, illetve párosítani egy-egy rá jellemző dologgal.

Ki van a képen? feladatnál fel kell ismerni ki van a képeken, illetve meg kell adni egy dolgot, amely a  nevekhez köthető.

Mi van a képen? kérdésnél ugyancsak rajzról, illetve fotóról kell eldönteni, mit ábrázol, illetve megállapítani, kinek a nevéhez fűződik.

Egészítsd ki! feladataiban hiányos nyitott mondatok olvashatóak. A feladat ennek értelemszerű kitöltése.

Párosítsd a számokat a nevekkel lap kitöltésékor a személyeket párosítani kell azzal a dologgal, amely hozzájuk fűződik.

Igaz-hamis 10/10 lap kitöltésekor el kell dönteni melyik igaz, melyik hamis állítás. Segítségként tudjuk, hogy 10 igaz belőle, 10 pedig hamis.

Természetesen a megtanultak egyéb módon is számon kérhetők.

A felmerülő esetleges kérdésesekre szívesen válaszolunk.

Elérhetőség: Tel: 00-36-20-4106359 illetve egrif@indamail.hu

A szervezők nevében jó felkészülést kívánunk!