Magyar Feltalálók, Tudósok és Felfedezők Erdélyi Csapatverseny

Versenytájékoztató

A koronavírus miatt bevezetett korlátozások miatt, minden versennyel kapcsolatos tevékenység március végétől felfüggesztésre került!

Praktikus infók az internetes előfordulóról

Belépés az ALF tesztek megnyitásához

Információ a belépéshez az MFTFE verseny csapatainak:

1. Kattintsunk a "Belépés az ALF tesztek megnyitásához" linkre

2. Kattintsunk az "Adja meg az iskola kódját" mezőbe

3. Írjuk be: tarnokiskola

4. Kattintsunk az INDÍT gombra

5. A TANULÓ szöveg alatti "Kérem válasszon egy osztályt!" mezőben
a szélén levő nyíllal megjelenítve válasszuk ki a kategóriát
(2020 MFTFE verseny 5-6. kategória vagy 2020 MFTFE verseny 7-8. kategória)

6. Az alatta levő "Kérem válasszon egy tanulót!" mezőben
a szélén levő nyíllal megjelenítve válasszuk ki a csapatnevünket

7. Írjuk be a jelszavunkat

8. Kattintsunk a BEJELENTKEZÉS gombra!

9. A tesztek a zöld nyíllal indíthatók
(amikor az engedélyezett)

A verseny lebonyolítói, támogatók

A verseny célja

Benevezők

A verseny menete

Felkészülési tudnivalók

Feladatbank, mintatesztek

Kedves Felkészítő Kolléga!

Nagy örömünkre szolgál, hogy mint benevezőt köszönthetünk az idei tanévben első alkalommal megrendezett versenyünkön, ahol egy izgalmas megmérettetés keretében emlékezünk meg azokról, akik tevékenységükkel maradandót alkotva írták be magukat a technika és a tudomány történetébe. Az alábbiakban ismertetjük a verseny legfontosabb tudnivalóit:

A verseny lebonyolítói:


 

 

 

 

 

 

  Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége

 

 

 

 

 

   Magyar Nemzeti Múzeum

 

 

 

 

 

  Tárnoki II. Rákóczi Ferenc Sportiskolai Általános Iskola

Támogatók:

Stiefel Eurocart Kft.
Tárnok Nagyközség Önkormányzata
Tárnoki Iskola Alapítvány

Részvételi díj: nincs

A verseny célja:

A Magyar Nemzeti Múzeum támogatásával létrejött verseny hiánypótlásként olyan tudásanyagot közvetít a tanulók számára, amivel a különböző tantárgyak tananyagának feldolgozása során csak kis mértékben találkoznak.

Világunk megértéséhez ismerni kell, hogy elődeink tevékenysége miként alakította annak arculatát. Különösen fontos tudni, hogy az egyetemes fejlődéshez miként járultak hozzá az egyes személyek, ezen belül pedig hazánk nagyjai, hiszen ez segít abban, hogy helyes képet alakítsunk ki országunkról. Tanulóink történelem-, magyar-, rajz- és énekórán a tárgyak anyagának feldolgozása során megismerkednek azokkal, akik jelentőset hoztak létre a különböző területeken. Azonban a világot alakítók neve a reál tárgyak oktatása során alig kerül elő, pedig tevékenységük döntően meghatározza azt a környezetet, amelyben élünk. Hiánypótlásként, szükség van egy olyan vetélkedőre, melynek segítségével gyermekeink megismerhetik az ezen a területen tevékenykedők munkásságát, illetve mindennapjainkba beépülő szerepüket.

Annak érdekében, hogy ez a speciális tudásanyag a benne rejlő pozitív személyiségformáló erővel közkincsé váljon, kerül meghirdetésre a Magyar Feltalálók, Tudósok és Felfedezők Erdélyi Csapatverseny.

Benevezni lehetett 5-6. illetve 7-8. évfolyamos kategóriában. De természetesen lehetőség volt mindkét kategóriában történő benevezésre is.

Benevezők

A versenyre 5-6. kategóriában 23, a 7-8. kategóriában pedig 36 csapat jelentkezett. Csapatneveiket az alábbi táblázatok tartalmazzák.

5-6. évfolyam

 

Csapatnév
1 6.(B)Irodalmárok
2 AC/DC
3 ALMÁK
4 Bécsiszelet
5 Bűvöskockák
6 DaVinci leszármazottjai
7 Dobostorta
8 Holografikusok
9 Hupikék Törpikék
10 Kaktusz Sereg
11 Ketchup
12 Kincskeresők
13 Kincsvadászok
14 KÍVÁNCSIK
15 Legendás csapat
16 Marosiak
17 Spílerek
18 Szabadkőművesek
19 Szatmári kistudorok
20 Töri királyok
21 TRAJÁNUSZ ET-MS
22 TRAJÁNUSZ-6C
23 Tudósok

7-8. évfolyam

Csapatnév
1 (N)AGYMENŐK
2 Anonym
3 Atomok
4 Dinók
5 Elektronikus Kisokosok
6 Elektronok
7 Elit Alakulat
8 Emilkék
9 Erdélyi Titánok
10 Erdélyi Vinetták
11 Észbontók
12 Feltalálók
13 FIZIKÁSZOK
14 FIZIKUSOK
15 GYUFASZÁLAK
16 Históriások
17 HistoryFaces
18 Igen
19 Jövő reménységei
20 Lángelmék
21 LM
22 MAGYAROSOK
23 NEÓN-ZEBRÁK
24 Pink Warriors
25 Refi Team
26 Rubik
27 Szalmakrumpli
28 Szappanautók
29 SzerényGéniuszok
30 Szökik a málna
31 Team4
32 Teljes kiörlésű
33 The Best
34 Tisza
35 VISZTULA
36 Zümi

 

 

A verseny menete:

A verseny két fordulóban kerül megrendezésre.

Első forduló:

Az első forduló: A koronavírus miatt bevezetett korlátozások miatt, az időpont még nincs meghatározva.

Egy alkalommal a benevezett iskolák, saját iskolai környezetükben, meghatározott időkeretű internetes tesztet töltenek ki.

A közülük kikerülő legjobb hat-hat csapat kerül be a döntőbe, ahol a nyertesek értékes jutalomban részesülnek.

A tesztfeladatok elérése az Alf tesztkészítő programmal, a Stiefel Eurocart Kft. segítségével fog megvalósulni.

A teszt  demo verzióját kipróbálásra a http://www.alftesztek.hu/ link segítségével lehet letölteni.

Esetlegesen azonos pontszám elérése esetén , az a csapat kerül helyezettként előrébb, amelyik jobb időeredménnyel tölti ki a tesztet.

Második forduló, döntő:

Helyszín: Szováta Teleki központ

A verseny időpontja: A koronavírus miatt bevezetett korlátozások miatt, az időpont még nincs meghatározva.

A döntőt a központ által biztosított két különteremben rendezzük meg a benevezett két korcsoport 4 fős csapatai számára (5-6. évfolyam és 7-8. évfolyam)  Megmérettetésük párhuzamosan fog lezajlani.

Információ az előfordulóról

Maga a verseny csapatonként egy-egy gépen fog megvalósulni, meghatározott időpontban és időtartamban. Mivel van olyan felkészítő, aki több csapattal mindkét korcsoportban érdekelt, úgy gondoltuk, ne egy időpontban legyen az 5-6.-osok és 7-8.-osok küzdelme.

1. Időpont:

5-6. kategória: A koronavírus miatt bevezetett korlátozások miatt, az időpont még nincs meghatározva.

7-8. kategória: A koronavírus miatt bevezetett korlátozások miatt, az időpont még nincs meghatározva.

A tesztek csak ezekben az időtartamokban érhetők el. (Biztonsági tartaléknak tettem még hozzá 15 percet, ha valami miatt csúszna a teszt indítás.)

2. Próbaverseny

A hatékony felkészülés érdekében, illetve, hogy kibukjanak az esetleges a technikai problémák, lehetőség lesz egy próbaversenyre is. Ezen a a versenyhez hasonló feladatok segítségével küzdhetnek meg egymással a csapatok. Ezen való részvétel két előnnyel is jár. Megismerhetik a csapatok a verseny milyenségét, illetve tesztelni lehet mennyire megfelelő a versenyhez a használt informatikai rendszer. Kérek mindenkit, hogy használja ki a lehetőséget, hogy kiderüljenek a technikai problémák és azt ellehessen hárítani.

A próbaverseny időpontja:

Próbaverseny 5-6. kategória: A koronavírus miatt bevezetett korlátozások miatt, az időpont még nincs meghatározva.

Próbaverseny 7-8. kategória: A koronavírus miatt bevezetett korlátozások miatt, az időpont még nincs meghatározva.

3. Gyakorló feladatsor

Elhelyeztem egy próbatesztet is. Ez tetszőleges időpontban korlátlanul elérhető minden benevezett csapat számára. Segítségével tanulmányozható az ALF tesztprogram használata, illetve látható milyen módon kerül számonkérésre a felkészülési anyag.

4. A versenytesztek elég sok kérdést tartalmaznak, ezért nehéz lesz, de mindenki számára egyformán. Mivel leginkább lexikális ismeretek számonkéréséről lesz szó, a gyorsaság biztosítja azt, hogy a válaszok főleg tudás, ne interneten, papírokon való keresgélés alapján szülessenek meg. Azonos pontszám esetén az esetlegesen kevesebb idő biztosítja a jobb eredményt. Szeretném hangsúlyozni, hogy a megoldási idő csak egyforma elért pontszám esetén számít, vagyis csak akkor lépjenek tovább a csapatok adott időkereten belül a következő kérdésre, ha biztosak a válaszban. De ha ez már meg van akkor viszont ne tétovázzanak!

5. A teszt hasonló mint a próbateszt, azonban van két különbség.

Az egyik, hogy több feladatot tartalmaz, (és természetesen csak egyszer indítható el.)

A másik, hogy mivel vannak olyan iskolák, ahonnan több csapat indul, a verseny tisztasága és hogy ne zaklassák egymást a kitöltés közben a csapatok, a feladatok sorrendje véletlenszerűen generált. Vagyis ugyanazokat a feladatokat kell megoldani mindenkinek, de nem ugyanolyan sorrendben. Ez azonban esetleg jelentheti azt, hogy valaki kezdésként egy nehezebb feladatot kap. Hívjuk fel a gyerekek figyelmét, nehogy ilyenkor feladják, mert lesz utána könnyebb! A végére úgyis mindenki ugyanazzal a kérdéssorral találkozott.

6. Javaslom, hogy legyen a csapatoknál írószer és papír, mivel lesz olyan kérdés (például sorrendbe tétel) amit könnyebb megoldani, ha leírunk bizonyos dolgokat.

7. Kérem, hogy a verseny előtt minden résztvevő csapat külön-külön lépjen fel a felületre, ne a verseny napján derüljenek ki az esetleges problémák.

8. Eredményhirdetés a döntőbe jutó hat-hat csapatról a verseny utáni napon történik a honlapon keresztül. A bejutóknak pedig e-mailen juttatom el a további versenyinformációkat.

Felkészülési tudnivalók:

Felkészülési anyag

A benevezők felkészülésének segítésére, illetve hogy valamilyen képet alkossanak a versenyről, a kiválasztott személyek munkásságával kapcsolatos bemutató anyagokat elhelyeztük iskolánk honlapjának Oktatási anyagok részén, a Magyar feltalálók, Magyar felfedezők, Magyar Tudósok menüpontok alatt. A 7-8.-osoknak minden itt található személy munkásságából, az 5-6. osztályosoknak pedig ennek csak egy részéből kell készülni. Ezek:

Asbóth Oszkár, Bíró László József, Bodor Péter, Dobos C. József, Galamb József, Ganz Ábrahám, Gábor Dénes, Goldmark Péter Károly, Irinyi János, Jánosi Marcell, Járay Pál, Jedlik Ányos István,  Kandó Kálmán, Kempelen Farkas, Neumann János, Pavlics Ferenc, Puskás Tivadar, Rátai Dániel, Rubik Ernő, Schwarz Dávid, Balázs Dénes, Benyovszky Móric, Cholnoky Jenő, Sass Flóra, Kőrösi Csoma Sándor, Stein Aurél, Teleki Sámuel, Vámbéry Ármin, Bolyai János, Kitaibel Pál, Radetzky Dezső, Radetzky Jenő ,Szent-Györgyi Albert, Kemény János, Semmelweis Ignác, ifj.  Simonyi Károly és Wigner Jenő

A válogatás segítése érdekében a felsorolt neveket a honlapra feltöltött anyagok leírásánál dőlt betűvel jelöltük.

A felkészülés segítése érdekében kiemeltük vastag dőlt betűvel a szövegek azon részét, amelyek kapcsolatban állnak a feladatbank kérdéseivel.

A honlapunkra látogatóknak egy köszöntőt is írtunk, ahol megindokoltuk, miért is tartjuk fontosnak az elhelyezett anyagok megismerését.

Feladatbank, mintatesztek:

Itt, a versenyre való felkészülés érdekében egy feladatbank található.

Kérdésgyűjtemény.

Ez 90 %-ban tartalmazza a versenyteszt kérdéseit.

Mintateszt feladatok a gyakorláshoz :

Totó, ahol három válaszlehetőségből kell kiválasztani a helyeset.

Keresztrejtvényben egy-egy jellemzőt olvashatunk különböző személyekről, kiknek a nevét megfelelő helyre beírva kapjuk a megfejtést, amely még egy-két kérdéssel van kiegészítve.

Kinek a neve rejtőzik a betűk között lapon fel kell ismerni, hogy az összekevert betűk kit takarnak, illetve párosítani egy-egy rá jellemző dologgal.

Ki van a képen? feladatnál fel kell ismerni ki van a képeken, illetve meg kell adni egy dolgot, amely a  nevekhez köthető.

Ez 100 %-ban tartalmazza a versenyteszt kérdéseit.

Mi van a képen? kérdésnél ugyancsak rajzról, illetve fotóról kell eldönteni, mit ábrázol, illetve megállapítani, kinek a nevéhez fűződik.

Ez 100 %-ban tartalmazza a versenyteszt kérdéseit.

Egészítsd ki! feladataiban hiányos nyitott mondatok olvashatóak. A feladat ennek értelemszerű kitöltése.

Ez 90 %-ban tartalmazza a versenyteszt kérdéseit.

Párosítsd a számokat a nevekkel lap kitöltésékor a személyeket párosítani kell azzal a dologgal, amely hozzájuk fűződik.

Természetesen a megtanultak, a leírt %-oknak megfelelően a tesztprogram segítségével egyéb módon is számon kérhető.

Szóbeli kérdések: A véletlenszerűen adott kérdések fele található meg itt.

Ez a döntőbe jutott csapatok számára érdekes.

A felmerülő esetleges kérdésesekre szívesen válaszolunk.

Elérhetőség: Tel: 00-36-20-4106359 illetve egrif@index.hu

A szervezők nevében jó felkészülést kívánunk!